23948sdkhjf

Topchef: Ingen planer om markant højere indtjening

- Vi er meget optaget af, at dagligvarepriserne skal falde, lyder det fra Salling Group-topchef Anders Hagh.

For fem år siden før, fra den der herskede 'normale' tilstande i dagligvarebranchen, havde Salling Group et overskud på 2,3 mia. kr. Dengang lød omsætningen på ca. 57 mia. kr. 

I 2023 lød Salling Groups overskud på 1,6 mia. kr. - altså ca. 30 pct. mindre. Det, selv om koncernens omsætningen siden er hævet til 70 mia. kr. 

På nær 3-4 mia. kr. stammer hele Salling Groups omsætning fra dagligvaremarkedet i Danmark, Tyskland og Polen, og her er marginerne små. 

Nu vil Salling Group over de næste lidt over fire år frem til og med 2028 investere hele 13 mia. kr. i at styrke kerneforretningen i alle dele af koncernen.

Spørgsmålet er derfor, om Salling Group kan øge indtjeningen samtidig med de store milliardinvesteringer i koncernen de kommende år?

- Vi laver ca. 2 kr. i indtjening, når vi sælger for 100 kr. i butikker. Det kan måske komme en lille smule højere op, men dagligvarebranchen er kendetegnet ved, at det er niveauet plus/minus.

- Vi har ikke en ambition om, at vi skal have et markant højere indtjeningsniveau, men det er klart, at med en større virksomhed bliver procenterne til flere penge, siger Anders Hagh.  

Optaget af faldende priser

Salling Group er aktuelt i forhandlinger med leverandører om priser og vilkår for det kommende år. Og her er forhandlingerne benhårde.

Salling Group har allerede meddelt branchens største leverandør, Arla Foods, at man ikke er enig i deres prissætning og derfor vil erstatte flere Arla-produkter i mejeriafdelingerne.  

- Lave priser til kunderne er den allervigtigste ting, når danskerne handler ind - og i øvrigt de tyske og polske forbrugere. Dagligvarepriserne er kommet højt op, de er sikkert også kommet for højt op, siger Anders Hagh. 

Han ønsker, at leverandørerne kommer mere med ind i kampen for at sikre lavere priser til danskerne. 

- Vi er meget optaget af, at de priser skal falde. Er det godt for indtjeningen? Det er det ikke på den kort bane. Og slet ikke det, vi lavede med 'Priskrig' sidste år, hvor vil alene tog investeringen i at få priserne til at falde ud af vores eget overskud. Det koster.

- Jeg håber, danskerne lægger mærke til det og forstår, at vi er meget optaget af det og investerer en del af vores overskud i at få priserne til at falde. Men skal det virkelig være noget, der batter, skal vi have leverandørerne med. Det lille overskud, der er i dagligvarebranchen kan kun opretholdes, hvis leverandørerne kommer med i kampen for at priserne skal ned, lyder det fra Anders Hagh.   

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.12